Looking for something?

In Standard

Francuskie księgarnie w dobie pandemii

Francuskie księgarnie w dobie pandemii

Czas pandemii to okres trudny, a dla niektórych nawet ostateczny. I nie mówię tego tylko w kontekście zdrowia lub życia. Wiele osób, a zwłaszcza przedsiębiorców, musi sobie zadać wiele pytań i podjęć mnóstwo decyzji. Nie można z nimi dłużej czekać, działania muszą być podejmowane tu i teraz. Dla mnie również jest to moment wielu życiowych zmian i konieczności dopasowania mojej działalności zarobkowej do zmieniającego się świata.

Jedną z branż mocno dotkniętych przez  koronawirusa jest branża księgarska. Ludzie nie chodzą po sklepach jak wcześniej, większość zakupów robią przez Internet, przez co małe księgarnie odnotowują ogromny odpływ klientów, a co za tym idzie i zysków. Ta sytuacja dotyczy oczywiście księgarń w każdym kraju, również we Francji. Chciałabym przedstawić Wam pokrótce formy pomocy jaką państwo francuskie niesie księgarzom i księgarkom w tych trudnych czasach.

Pomoc finansowa

Rząd francuski stworzył specjalny fundusz wsparcia w wysokości 25 milionów euro mający pomóc niezależnym księgarniom (tj. tym, które nie są filiami sieci księgarń) pokonać trudności finansowe spowodowane odpływem klientów. Dodatkowe 6 milionów euro przeznaczono na ich modernizację, m.in. na rozwój zaplecza informatycznego (np. stron do sprzedaży online), który ma się przełożyć bezpośrednio na wzrost liczby klientów (ta pomoc będzie kontynuowana w roku 2021, co oznacza, że łącznie na ten cel przeznaczono 12 milionów euro). Kwota 5 milionów euro została skierowana do wydawnictw, których obrót jest niższy niż 10 milionów euro rocznie. Przewidziano również pomoc w wysokości 100 milionów euro skierowaną do kin i szerokorozumianego przemysłu kultury, z której mogą skorzystać także podmioty branży księgarskiej. Co więcej, rząd wystosował prośbę do jednostek samorządu terytorialnego, aby ze swojej strony także one wygospodarowały środki finansowe, które mogłyby skierować na pomoc księgarniom i wydawnictwom.

Dodatkowe inicjatywy

W roku 2021 ma powstać program Jeunes en libraririe (Młodzież w księgarni), który będzie miał na celu propagowanie roli niezależnych księgarń wśród młodych ludzi, aby zachęcić ich do kupowania tam książek. Na tylko ten program przewidziano 3,5 miliona euro. Co więcej, w 2021 i 2022 roku Państwo dokona zakupu książek do bibliotek publicznych za łączną kwotę 5 milionów euro.

Od 5 listopada 2020 roku księgarnie mogą również korzystać z dofinansowania przeznaczonego na pokrycie kosztów wysyłki książek do indywidualnego klienta. Za każdą wysyłkę, księgarnia będzie musiała zapłacić jedynie 1 eurocenta.  

Jeśli chodzi o pomoc skierowaną do artystów, to pisarze mogą się ubiegać o indywidualne wsparcie finansowe oraz o zwolnienie z płacenia składek na ubezpieczenie społeczne. Z tego zwolnienia mogą również skorzystać wydawnictwa, których zyski spadły o co najmniej 80%.

System click&collect

System click&collect dla niezależnych księgarń powstał w kwietniu 2020 roku. Ideą programu jest stworzenie możliwości kupowania książek przez Internet. Duże księgarnie lub sieci księgarń (np. Fnac, odpowiednik naszego Empiku) posiadają taką opcję od dawna, ale małe księgarnie, które od zawsze bazowały na kontakcie bezpośrednim z klientem już niestety nie, więc aby im pomóc Syndicat de la Librairie française (Francuski Związek Księgarń) stworzył specjalną platformę Les libraries indépendantes, która jest genialna w swej prostocie. Wpisujemy w wyszukiwarkę tytuł lub autora książki, którą chcemy kupić i pokazuje się nam lista niezależnych księgarń, które mają ją w swojej ofercie i biorą udział w programie click&collect. Obok nazwy księgarni znajduje się informacja czy książkę można odebrać w sklepie lub czy jest opcja dostawy do domu. Księgarnie nie konkurują ze sobą, ponieważ w każdej z nich książka kosztuje tyle samo z uwagi na funkcjonującą we Francji od lat jednolitą cenę książek. To czytelnik decyduje jaką księgarnię chce wesprzeć. Na podobnej zasadzie działają również portale Place des libraires oraz leslibraires.fr. Jak pokazują liczby, te inicjatywy przynoszą świetne rezultaty, liczba zamówień książek przez Internet w pierwszym tygodniu listopada wzrosła o 1840%, a w drugim o 2000%! Te wyniki są imponujące! Skuszeni sukcesem tej inicjatywy, swój butik w Internecie otworzyli nawet nadsekwańscy bukiniści.

Kampania społeczna

Syndicat national de l’édition stworzył ogólnokrajową kampanię zachęcającą do kupowania książek na gwiazdkę z hasłem „Pour Noël, offrez des livres” (Podaruj książki na święta). Plakat to adaptacja komiksu „Dad”, który stworzył rysownik i scenarzysta komiksów Nob. Plakat można zobaczyć w 28 miastach, m.in. w Paryżu, Lyonie, Nicei czy Bordeaux.

źródło: https://actualitte.com/article/4340/librairie/pour-noel-offrez-des-livres-une-campagne-nationale

Jak zatem widzicie, działania mające na celu wsparcie sektora księgarń we Francji są prowadzone kompleksowo i z niemałym rozmachem. Widać to zwłaszcza po wynikach sprzedaży online. Co ciekawe, niezwykle duże oburzenie wśród Francuzów wywołała decyzja władz o nieuznaniu książek za produkty pierwszej potrzeby przez co księgarnie muszą pozostać zamknięte podczas trwającego lockdownu. Powstała nawet stosowna petycja skierowana do prezydenta Macrona z prośbą o ponowne otwarcie księgarń. Podpisali ją m.in. pisarze, przedstawiciele wydawnictw czy dziennikarze. Dotychczas zebrano w tej sprawie prawie 220 000 podpisów. A czy Waszym zdaniem takie inicjatywy są warte naśladowania? Czy może jednak kwoty które o których pisałam i działania które podjęto to tylko kropla w morzu dzisiejszych potrzeb rynku książki? Czy wiecie o podobnych inicjatywach w Polsce? 

źródła:

Tagged In:
0 Comment 418 Views

Related Post

Francja bez lukru

Francja bez lukru

Leave a Reply